reklama

V mene našich bohov

„ Ja mám rád budhistov. Tí iba meditujú. Nie ako tí ostatný, ktorí sa predbiehajú vo vraždách a urážkach v domnienke, že je to pravý spôsob demonštrácie nadradenosti ich vierovyznania.“ Povedal môj kamarát pri medzi-prednáškovej pauze u nás, v akademickom klube.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Napriek tomu, že horeuvedený výrok je vytrhnutý zo značne satirického monológu, utkvel mi v pamäti natoľko, že som nad ním začala uvažovať značne nesatiricky.  

Viera patrí k jedným z najväčších paradoxov ľudstva. Na jednej strane ľudí spája, na tej druhej ich ešte väčšmi rozdeľuje. Čo to vlastne viera je? Dá sa vôbec charakterizovať? Je to ten pocit, na ktorý ešte nevymysleli adjektívum. Zmes nádeje, intuície a citov. Je to niečo, čo človek nasleduje bez toho aby potreboval dôkazy.  

Existujú viaceré vierovyznania, náboženstvá. Tie najrozšírenejšie sa nazývajú svetové a možno keď ľudstvo ovládne vesmír premenujú ich na vesmírne. Potom sú tu menšie odnože, ktoré vznikli na ich pôde, zmenili jednu-dve vety a osamostatnili sa. A stále vznikajú nové a nové, zatiaľ známe ako sekty. Samozrejme netreba zabudnúť na domorodcov, papuáncov, či indiánov, ktorých praktiky vzývania dažďa a divej zvere nie sú natoľko ušľachtilé aby ich niekto nazval náboženstvom.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dvaja kohúti na jednom dvore dlho nevydržia. Čo potom s toľkými vierami na jednom svete? Nie, určite neprirovnávam náboženstvá k hydine, to som iba starý známy citát použila na priblíženie týchto úvah. Bolo by prízemné prirovnávať niečo tak vznešené ako viera (a pre mňa naozaj vznešenou je) k primitívnemu dzobaniu sa a boju.

Avšak... niekedy sa tie náboženstvá naozaj dzobú. Bojové výpravy pod zástavou kríža sú dnes už len predmetom maturitných otázok, no i tak... Pekný príklad bratstva a súdržnosti medzi ľuďmi, nie? No nie je potrebné dívať sa ďaleko do minulosti na to, aby som ilustrovala moju smutnú teóriu. Kresťania, Moslimovia, Židia... všetci sa bijú v snahe dokázať, že ich viera je tou najlepšou a vyvolenou, demonštrujúc nadradenosť ich boha.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale čo ak je len jeden boh? Ten, ktorý v sebe spája to najlepšie z každej „viery“. Ten jeden skutočný. Niekto ho nazýva Bohom, Aláhom, Budhom... Všetky náboženstvá sú poznačené odlišným kultúrnym ba možno i intelektuálnym vývojom. Máme odlišné prikázania, ale kto sme, že ich navzájom odsudzujeme? Veď všetky v sebe spájajú jednu podstatu. Vieru. 

Vieru, dar od Boha, Aláha, Budhu. Vieru, ktorá dodáva silu láske ako takej. Vieru, ktorá v sebe spája nádej, odvahu a silu kráčať ďalej. Je smutné, že sa nájdu takí, ktorí tieto dary obrátia proti ich podstate. Nie nehovorím o kresťanstve, judaizme či islame. Hovorím o rôznych uhloch pohľadov. O tom, že mnohí už pozabudli za čo vlastne bojujú, a preto iba bojujú.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo chvíli, kedy sa spomaľuje rytmus mojich úderov do klávesnice sa na rôznych miestach Zeme trasú rôzni ľudia rôznych rás a vierovyznaní v strachu o holé životy. Môžu ich stratiť len preto, že veria inak ako sa to niekomu pozdáva. Ale páčilo by sa toto našim bohom?

Zuzka Tiňová

Zuzka Tiňová

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kamarati mi hovoria Zuzka. Som zivot milujuci optimista s prvkami realizmu, ktore niekedy pod vplyvom situacie zabiehaju do pesimizmu okoreneneho kritickym postojom. Som toho nazoru, ze usmev na tvari je kuzlo, ktore nam sveci najviac:) Zoznam autorových rubrík:  Príbehy alebo inšpirácia Životnekonečno-konečné úvahySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu